Bewust Gezonder doe je Samen met Shiva Tree

Alles over Nootropics

Nootropics

Nootropics, ook wel smart drug, memory enhancers, neuron enhancers, cognitive enhancers en intelligent enhancers genoemd, zijn geneesmiddelen, supplementen, neutraceuticals en functionele voedingsmiddelen die een of meer aspecten van de mentale functie verbeteren. Specifiek effect kan zijn verbetering van werkgeheugen, motivatie, focus of aandacht. Nootropics zijn in staat om cognitieve functies te bevorderen, te verbeteren en te beschermen.

Aangezien cognitieve functies worden gezien als onze hoogste, meest belangrijke hersenactiviteit, leek het nootropics concept heel aantrekkelijk voor alle mensen die dromen van een betere en gezondere mentale activiteit. Dit houdt niet in dat je er daadwerkelijk ‘slimmer’ van wordt. Er zijn groot aantal nootropics die kunnen worden gebruikt als nootropic agent (engels) en helpen om het geheugen van mensen te verbeteren. Ook stimuleren vele nootropics de aanmaak van een aantal neurotransmitters die op hun beurt weer zorgen voor een hogere concentratie, meer motivatie en doorzettingsvermogen. Nootropics bieden veel voordelen voor onze cognitieve bekwaamheden en de gezondheid van onze hersenen en hersenplasticiteit. Nootropics worden gebruikt voor de behandeling van de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson en de ziekte van Huntington, dementie en cognitieve symptomen van schizofrenie.

Nootropics zijn afgeleid van de Griekse woorden “NOOS -Mind” en “Tropein – Turn/Bend”. Ze worden ook wel geheugenversterkers, slimme voedingsstoffen, en cognitieversterkers genoemd. Wetenschappelijk worden ze aangeduid als nootropics. Het gaat om een groep van geneesmiddelen die zijn ontwikkeld bij dementie en andere hersenaandoeningen. Zij hebben farmacologische effecten, maar er worden zeer uiteenlopende werkingen en effecten geclaimd. Eerder benoemde we dat het niet alleen om therapie of farmacologie hoort, maar dat er ook een aantal mensen zien die hun cognitieve functies en hun hersengezondheid wilt verbeteren. 

Het maakt dus niet uit waarvoor u het gebruikt, maar raadpleeg voor gebruik van therapeutische behandelingen altijd uw arts voordat u gebruik maakt van nootropics. Ook in het geval dat je al medicatie slikt is het altijd van belang eerst contact op te nemen met uw arts, zodat jullie samen kijken of het geen bijwerkingen kan geven op korte en lange termijn. Mocht u specifieke vragen hebben over één van de onderstaande nootropics die wij hieronder doornemen kunt u ons altijd mailen naar shivatree2021@gmail.com en wij zullen uw vraag beantwoorden. 

Mogelijk bent u geïnteresseerd naar gedocumenteerde onderzoeksdocumenten van één van de nootropics, deze kunt u altijd aan ons opvragen maar zijn vaak in het Amerikaans Engels geschreven.

Nu meer over de verschillende soorten nootropics die er zijn en wat zij voor u kunnen betekenen.

 

Soorten nootropics

1. Racetams
2. Ampakines
3. Choline en acetylcholine voeding
4. Synthetische nootropics afgeleid van B-vitaminen
5. Natuurlijke geneesmiddelen
6. Peptiden
7. Smart drugs

Waarom gebruiken mensen nootropics? Er zijn verschillende redenen waarom mensen nootropics gebruiken. Ze worden het vaakst gebruikt voor medische aandoeningen zoals ADHD en zijn gereguleerde stoffen. Niet ADHD medicijnen en supplementen worden vaker gebruikt voor prestatieverbetering. Veel mensen gebruiken deze middelen voor prestatieverbetering en/of om een soort concurrentievoordeel te behalen in academische of beroepsmatige werkzaamheden.

1. Medische behandeling:

Nootropics worden vaak gebruikt om een verscheidenheid aan medische aandoeningen te behandelen, variërend van ADHD tot waakstoornissen. Degenen die verschillende vormen van nootropics voor medische aandoeningen krijgen, hebben ze aantoonbaar nodig om goed te kunnen functioneren. ADHD: Degenen die gediagnosticeerd zijn met aandachtstekortstoornis krijgen over het algemeen verschillende vormen van psychostimulerende medicatie voorgeschreven. Deze medicijnen verbeteren vele aspecten van cognitie, waaronder: geheugen, concentratie en organisatie van gedachten.

Chronisch vermoeidheidssyndroom: In sommige gevallen hebben mensen met CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) medicijnen nodig om te kunnen functioneren. Energiedrankjes helpen deze mensen slechts tot op zekere hoogte. Daarom wordt vaak een psychostimulant of een medicijn als Nuvigil voorgeschreven.

Neurodegeneratieve aandoeningen: Veel nootropics zijn gesuggereerd om voordeel te bieden aan mensen met verschillende neurodegeneratieve aandoeningen zoals: Ziekte van Alzheimer, ziekte van Parkinson, ziekte van Huntington en dementie. Sommige zijn zelfs onderzocht om de cognitieve symptomen van schizofrenie te helpen behandelen.

Slaap-waakstoornissen: Mensen met aandoeningen zoals: narcolepsie, overmatige slaperigheid overdag, en ploegendienststoornis hebben vaak baat bij stimulerende geneesmiddelen, waarvan er vele als nootropics worden beschouwd.

Behandelingsresistente depressie: Sommige mensen zijn in staat om een recept voor verschillende nootropics te verkrijgen als gevolg van het hebben van behandelingsresistente depressie. Sommige psychiaters kunnen bijvoorbeeld overwegen Adderall voor depressie voor te schrijven als een antidepressivumverhogende strategie.

2. Prestatieverbetering:

Nootropics worden ook vaak gebruikt om een voorsprong te krijgen op de concurrentie. Het gebruik van nootropics kan worden vergeleken met een bodybuilder die steroïden gebruikt. In dit geval stelt het een individu in staat zijn natuurlijke genetische beperkingen te overtreffen.

Academisch voordeel: In de academische wereld gebruiken studenten nootropica om hen te helpen meer te onthouden en efficiënter te studeren. Studenten nemen deze middelen om hun scores op verschillende toetsen te verbeteren en om brieven te schrijven. Laten we eerlijk zijn, academici worden steeds concurrerender dan in de afgelopen jaren, en elke mentale voorsprong die een student heeft op de concurrentie zal hem helpen om op een goede universiteit te komen en/of een optimaal academisch cv op te bouwen.

Beroepsprestaties: Sommige mensen kunnen deze gebruiken voor een concurrentievoordeel op bepaalde cognitief veeleisende banen. Iemand die bijvoorbeeld de hele dag cijfers moet kraken en kritisch moet denken als onderdeel van zijn baan, kan baat hebben bij het gebruik van nootropics.

Sport: Van veel nootropics is bekend dat ze de prestaties van atleten verbeteren. Ze kunnen de focus en ruimtelijke oriëntatie verhogen en een atleet in staat stellen zijn natuurlijke genetische beperkingen te overtreffen.

3. Biohacking:

Individuen kunnen nootropics willen proberen als een middel om te biohacken. Meestal zijn mensen die zich tot deze stoffen aangetrokken voelen, mensen die hun natuurlijke biologische staat van functioneren willen veranderen. Veel mensen onderwerpen zichzelf aan nootropische “proeven” om te bepalen hoe hun mentale functioneren daardoor verbetert. Als gevolg daarvan duiken er op het internet veel interessante rapporten op van mensen die nootropics hebben gebruikt.

4. Concentratie:

Van deze stoffen is bekend dat ze de concentratie verhogen, maar velen variëren in hun effecten. Sommige mensen nemen ze in wisselende hoeveelheden om zelf te experimenteren en te bepalen in welke mate ze mensen helpen zich te concentreren. Motivatie: Van sommige nootropics is bekend dat ze het algehele motivatieniveau verhogen. Dit is een veel voorkomend effect wanneer iemand stimulerende middelen begint te gebruiken – de motivatie schiet omhoog en er wordt meer gedaan.

5. (werk)Geheugen:

Naast het verbeteren van de concentratie, stimuleren velen ook de geheugenfuncties. Als een persoon zijn geheugenfunctie moet verbeteren, is productiviteit belangrijk: Anderen nemen deze drugs alleen om te zien hoeveel ze kunnen bereiken. Degenen die hun productiviteit in alle aspecten van het leven willen verhogen, kunnen experimenteren met diverse soorten nootropics.

6. Minder slaap:

Degenen die meer gedaan willen krijgen en minder willen slapen, kunnen een nootropic als Nuvigil, Noopept of Armodafinil nemen (dat de waakzaamheid bevordert). Hierdoor kan de persoon gedurende de dag veel bereiken zonder vermoeid te raken.

Uitgebreide lijst van Nootropics (Smart Drugs)

Hieronder vindt u een uitgebreide lijst van nootropics of “smart drugs”. Het is belangrijk om te begrijpen dat, hoewel vele de cognitie kunnen verbeteren, er zorgen zijn over de effecten op lange termijn. Bovendien moet het gebruik van deze stoffen bij mensen zonder volledig ontwikkelde hersenen, eerst worden geraadpleegd. Houd in gedachten dat veel van de stoffen die hieronder worden genoemd, niet medisch zijn getest en dus wetenschappelijk ongeverifieerd of slecht bewijs hebben om nootropische claims te ondersteunen. Lange termijn effecten en veiligheid van nootropics zijn niet vastgesteld.

Hierbij kunnen wij vanuit Shiva Tree wel zeggen dat wij zelf veel diverse soorten nootropics gebruikt hebben voor verschillende doeleinden en dat wij uiterst positief zijn over de resultaten en effecten ervan.

Onderaan deze lijst geven wij u onze favorieten met het beste effect en ons eigen commentaar erbij. Dat zijn dus verschillende nootropics die wij minimaal een aantal maanden genomen hebben en/of nu nog steeds nemen. 


Acetylcholine-esterase remmers

Acetylcholine-esterase is een enzym dat de neurotransmitter acetylcholine door hydrolyse afbreekt. Wanneer dit proces geremd en vertraagd wordt, dan zijn er meer acetylcholine neurotransmitters actief en blijven deze neurotransmitters ook langer actief doordat deze minder goed worden afgebroken. Het eindresultaat: betere focus en concentratie, verbeterde cognitieve functies waaronder geheugen en aandacht. 

Galantamine
Huperzine A


Ampakinen

Dit is een klasse nootropics waarvan wordt gesuggereerd dat ze de aandacht, het leren, het geheugen en de waakzaamheid verbeteren. De classificatie als “Ampakinen” is afgeleid van het feit dat zij de AMPA-receptor beïnvloeden, die verantwoordelijk is voor binding aan glutamaat.

Ampalex (CX-516)
CX-717
Farampator (CX-691)
Sunifiarm
Unifiram


Cholinergica

Deze klasse van supplementen beïnvloedt de neurotransmissie van acetylcholine in de hersenen. Acetylcholine is een neurotransmitter die wordt geassocieerd met corticale opwinding en is bekend om zijn invloed op aandachtstaken, alertheid en het verwerken van beloningen. Nootropics die choline beïnvloeden hebben de bedoeling om het niveau van acetylcholine te verhogen. Choline is vitamine B4.

Alpha GPC
Choline
Choline Bitartraat
Choline Citraat
Citicoline (CDP-Choline)
DMAE
Lecithine
Fosfatidylcholine


Dopaminergica

Dit is een classificatie van stoffen die het niveau van de neurotransmissie dopamine in de hersenen beïnvloeden. Hiertoe kunnen dopamineheropnameremmers, enzymen en andere antidepressiva behoren. Veel psychostimulaties zijn van dopaminerge aard, en kunnen dus ook in deze categorie worden ingedeeld.

Bromantaan
DL-Fenylalanine (DLPA)
L-Dopa
L-Theanine
Mucuna Pruriens
Fenylethylamine (PEA)
Rasagiline
Selegiline
Stablon (Tianeptine)
Sulbutiamine
Suntheanine
Tyrosine (4-hydroxyfenylalanine)


Eugeroïden

Deze groep middelen staat bekend als “wakkerheidbevorderend”. Eugeroïden worden vaak voorgeschreven aan mensen met narcolepsie, overmatige slaperigheid overdag en chronische vermoeidheid. Sommigen hebben gesuggereerd dat ADHD-patiënten er baat bij kunnen hebben, maar ze zijn niet door de FDA goedgekeurd om aandachtstoornissen te behandelen. De meeste eugeroïden beïnvloeden opwindingsbevorderende neurotransmitters zoals noradrenaline en dopamine.

Adranfinil (Olmifon)
Armodafinil (Nuvigil)
Fladrafinil (CRL-40.941)
Fluorenol
Modafinil (Provigil)


GABA-ergica

Dit is een classificatie van nootropics die alle stoffen bevat die GABA-ergische effecten in de hersenen opwekken. Met andere woorden, ze hebben de neiging om de neurotransmissie van GABA te beïnvloeden, dat bekend staat om het verminderen van niveaus van opwinding en stress in het centrale zenuwstelsel. GABA vermindert de mentale activiteit en overprikkeling in de hersenen – wat typisch een anxiolytische reactie uitlokt.

GABA
Phenibut
Picamilon


Kruidensupplementen

Artisjokextract
Ashwagandha
Bacopa monnieri
Forskolin
Ginkgo biloba
Druivenpitextract
Groene thee
Panax ginseng
Hordenine
Isoflavonen
Kava Kava
Kratom
Lion’s Mane
Citroenmelisse
Haverstro-extract
Piperine
Pterostilbeen
Resveratrol
Rhodiola Rosea


Hormonen

Bij deze indeling van nootropica gaat het om nootropica op hormonale basis. Met andere woorden, van specifieke hormonen is bekend dat ze de cognitie verbeteren wanneer ze in het lichaam vrijkomen. Wanneer hormonen vrijkomen, kunnen zij een reactie van bepaalde neurotransmitters uitlokken en de hersenactiviteit veranderen. Bepaalde hormonen kunnen de opwinding en de hersenactiviteit verhogen, terwijl andere een gevoel van kalme concentratie kunnen bevorderen.

Cortisol
DHEA (Dehydroepiandrosterone)
Desmopressine (DDAVP)
Melatonine
Pregnenolone (P5)
Vasopressine (AVP)


Metabole versterkers

Dit is een classificatie van nootropische supplementen die de stofwisselingsprocessen en de energie onder neuronen verhogen. Sommige van deze stoffen werken door de werking van het celmembraan en de zuurstof in de cellen te stimuleren. Met andere woorden, deze supplementen zijn in staat hersencellen meer energie te geven, en er wordt gedacht dat ze de cognitie verbeteren. Van sommige wordt gedacht dat ze gifstoffen elimineren en als neuroprotectieve middelen werken.

Acetylcarnitine
Alfa Liponzuur (ALA)
Creatine
Pyritinol
Vincamine
Vinpocetine


Neuroprotectieve middelen

Dit is een classificatie van nootropica waarvan bekend is dat ze een gezonde werking van de hersenen bevorderen door schade te herstellen, de groei van zenuwen te bevorderen en de gezondheid van de neuronen in stand te houden. Veel van deze supplementen worden ingenomen vanwege hun antioxiderende eigenschappen en helpen bij het behouden van een optimale cognitie en het voorkomen van cognitieve achteruitgang. Deze helpen de kans op langdurig gezond functioneren van de hersenen te vergroten.

Co-enzym Q10
Idebenone


Nutriënten

Van veel nutriënten wordt gedacht dat ze nootropische effecten hebben op de menselijke hersenen. Van veel voedingsstoffen is gesuggereerd dat ze de concentratie verbeteren, cognitieve achteruitgang voorkomen en neuroprotectie bevorderen. De juiste inname van verschillende gezonde voedingsstoffen zou de algehele cognitieve functie verbeteren.

Agmatine
Carnosine
Glycine
Jodium
L-Glutamine
L-Lysine
Magnesium
Omega-3 Vetzuren
Krill Olie
Visolie
Fosfatidylserine
SAMe (S-Adenosyl Methionine)
Sarcosine
Fenylalanine
Taurine
Uridine


Psychostimulantia

De klasse psychostimulantia omvat geneesmiddelen waarvan bekend is dat ze aandachtstekortstoornissen en waakstoornissen zoals narcolepsie behandelen. Ze stimuleren de productie van dopamine in de hersenen en activeren het sympathische zenuwstelsel, wat leidt tot een verhoogde lichamelijke en geestelijke opwinding. Veel van de psychostimulantia die voor ADHD worden gebruikt, worden beschouwd als een veilige langetermijnbehandeling. Bij mensen die ze alleen voor hun nootropisch voordeel gebruiken, kunnen ze bij het stoppen echter leiden tot een aanzienlijke inzinking, gekenmerkt door dysforie en een onvermogen om zich te concentreren. 

Adderall
Cafeïne
Cylert (Pemoline)
Dextroamfetamine
Efedrine
Guanfacine (Intuniv)
Methylhexanamine (DMAA / Geranamine)
Nicotine
Octopamine
Ritalin (Methylfenidaat)
Vyvanse (Lisdexamfetamine)
Yohimbine


Racetams

Racetams zijn een klasse van verbindingen waarvan wordt beweerd dat ze de cognitie aanzienlijk kunnen verbeteren. Deze verbindingen hebben een vergelijkbare structuur, vandaar dat ze allemaal “racetam” in hun chemische naam bevatten met verschillende voorvoegsels. In sommige gevallen kunnen deze middelen zonder recept worden gekocht. Hoe dan ook, de racetam-klasse van nootropica wordt niet goed begrepen en onderzoekers weten niet zeker hoe sommige van hen werken.

Aniracetam
Coluracetam
Nefiracetam
Oxiracetam
Piracetam
Fenylpiracetam
Pramiracetam

Serotonergica

Dit is een classificatie van nootropische stoffen die hun effecten teweegbrengen via het serotoninesysteem in de hersenen. Stoffen die onder de serotonergica vallen zijn onder meer supplementen als 5-HTP, enzymen en diverse antidepressiva. Bepaalde serotonerge stoffen stimuleren serotonine om de cognitie en het functioneren van de hersenen te verbeteren, terwijl andere het juist verminderen.

5 HTP (5-Hydroxytryptofaan)
Griffonia Simplicifolia
L-Tryptofaan


Ongecategoriseerd

Er zijn veel andere medicijnen en supplementen die niet zo goed in een classificatie passen. Hoewel sommige drugs zoals clonidine in de categorie “atypisch” zouden kunnen passen, is het beter om de onderstaande stoffen als ongecategoriseerd te omschrijven.

Cerebrolysine
Clonidine
Hydergine (Ergoloïde mesylaten)
Nicergoline (Sermion)
Noopept
Propanolol
Selank
Semax
Strattera
Tricyanoaminopropeen 


Vitaminen

Vitamine B1 (Thiamine)
Vitamine B3 (Niacine)
Vitamine B5 (Pantotheenzuur)
Vitamine B6 (Pyrodoxine)
Vitamine B8 (Inositol)
Vitamine B12 (Cobalamine)

 

Waar hebben wij zelf veel positieve ervaringen mee?

Omdat wij voorstander zijn van de uitdrukking, weet wat je verkoopt kunnen wij u mededelen dat wij enorm veel supplementen hebben uitgetest en ook zelf gebruiken voor de gezonde voordelen ervan. 

Wanneer wij supplementen nemen doen wij dit voor de volgende redenen:

  1. Makkelijker in slaap vallen en een diepere REM slaap pakken.
  2. Een enorme energie boost krijgen voor de ochtend en middag
  3. Hersengezondheid verbeteren
  4. Concentratie & Focus versterken 
  5. Gezondheid botten, spieren en zenuwen versterken

Er zijn natuurlijk nog wel meer redenen waarom wij supplementen nemen maar dit zijn de vijf belangrijkste punten. 

Om makkelijker in slaap te vallen hebben wij GABA, Melatonine, Valeriaan, L-theanine en Magnesium gebruikt op volgorde van sterk naar minder sterk. Magnesium bevordert de aanmaak van GABA maar is lang niet zo krachtig als GABA zelf nemen. 

Om een diepere REM slaap te pakken raden wij Choline bitartraat, Citicoline CDP en Alpha-GPC aan. Deze 3 upplementen zorgen voor een verhoogde Ach pijl, Achetylcholine. Achetylcholine is nodig om een diepe REM slaap te kunnen pakken en het zorgt ervoor dat je ‘s nachts minder snel wakker wordt. Zeker een aanrader voor gevoelige slapers die snel wakker worden door omgevingsgeluiden of andere factoren.

Een goede slaap is ten slotte enorm belangrijk voor ons humeur, geheugen, focus en energie, alles wat je nodig hebt op een dag.

Om een enorme energieboost te creëren nemen wij uiteraard niet alleen supplementen, maar maken wij iedere ochtend een uitgebreide smoothie waar energie gevende voedingsnutriënten in zitten. Vaak is onze basis melk of kwark, aangevuld met banaan, citroen, limoen, kiwi, mango, ananas, noten en zaden, chiazaad, lijnzaad, plantaardige oliën, cacao poeder, verschillende pepers zoals zwarte peper, witte peper en cayennepeper en voegen daar diverse superfoods aan toe. 

Ook is een favoriet van ons warme melk met tarwegras, spirulina en matcha aangevuld met cayennepeper, zwarte peper, kurkuma en plantaardige oliën. 

Om een extra energieboost te krijgen zijn er enorm veel supplementen die je kan nemen. Een lijstje van mogelijkheden die wij zelf ook effectief vinden volgt hieronder:

Caffeïne
Taurine
Citrulline
Creatine
DAA
L-carnitine
B-complex
Vitamine D3
Niacine (B3) 100/200mg
Methylcobalamine (B12) 1mg/2mg
AAKG
Chroom
Kalium
Zink

Wat het vaak moeilijk maak met supplementen nemen voor een energie boost is dat je lichaam snel de neiging heeft een tolerantie op te bouwen. Dit zorgt ervoor dat je het effect voor een paar dagen effectief voelt en daarna minder of niet meer. Afwisselen tussen energie supplementen kan daarvoor een oplossing bieden. Ook is het aan te raden in te plannen wanneer je pauzes neemt met supplementen waardoor je een tolerantie reset doet.

Dit kan bijvoorbeeld zijn: doordeweeks neem je de supplementen en in het weekend niet. Of je neemt supplementen 3 weken lang en vervolgens een week niet. Wanneer je dit niet doet zal het effect je snel teleurstellen en dat zeggen wij vanuit ervaring. 

Hersengezondheid verbeteren

Wij vinden onze hersenen bijna het belangrijkste orgaan dat wij hebben in ons lichaam. Dit heeft natuurlijk oneindig veel redenen en dat is terecht. Onze hersenen vreten het meeste energie en om onze gehele gezondheid op orde te hebben zijn het de hersenen die over het algemeen bij ieder orgaan wel een cruciale rol speelt. Hersengezondheid staat hopelijk ook bij u hoog aan het vaandel, als dat zo is hebben wij een aantal zeer krachtige supplementen die een positieve werking geven op de hersenen.

Hier volgt een rijtje:

Omega-3, alleen EPA & DHA het liefst 3 tot 5 gram per dag
Lithium Orotate 5/10mg per dag
Lion’s Mane, het liefst lekker veel (paar gram per dag) want Lion’s Mane biedt een breed spectrum aan hersen- en gezondheidsvoordelen.
Bacopa Monnieri, mag ook lekker veel (paar gram per dag)
Rhodiola Rosea, vaak 2x per dag 500mg
Ginkgo Biloba, 200/800mg per dag
L-carnitine (ALCAR), 500/1500mg per dag
N-Acetyl L-Tyrosine (NALT) 250/500mg per dag
Magnesium L-Threonaat 500mg per dag
Alpha GPC of Citicoline 300/1000mg per dag

Zoek graag per supplement op wat de voordelen zijn, in de toekomst zullen wij ieder supplement uitgebreid toelichten. Dit lijstje valt onder ons favorieten en heeft een geweldig effect gegeven voor; leren, werken, doorzettingsvermogen, vocabulaire, korte- en lange termijn geheugen, concentratie en een goed humeur. 

Sommige van deze supplementen geven uiteraard ook al een betere focus & concentratie. Wel hebben wij een apart lijstje voor dit met een speciale toelichting. 

Om tot een goede focus & concentratie te komen is het belangrijk het blogbericht concentratie & focus te lezen. Dit geeft je meer diepgang in hoe concentratie nou eigenlijk werkt en wat het is. 

We beginnen met de neurotransmitter Acetylcholine. De voeding die hiervoor nodig is, is voeding waarin choline zit, de B4 vitamine die vreemd genoeg ontbreekt uit onze Nederlandse vitamine kaart. Choline komt het meest voor in: Lever (rund), Eieren, Oesters, Zalm, Kabeljauw, Pistache, Quinoa, Amarant, Cashew, Shiitake en Bloemkool.

Het probleem is echter dat choline niet goed wordt opgenomen in onze hersenen omdat het moeite heeft om in onze bloed-hersenbarrière opgenomen te worden. Als je dan weet dat het toch belangrijk is om een hoog aantal choline in je hersenen te krijgen, maar het uit voeding moeilijk gaat dan is er de power supplement Alpha GPC. Alpha GPC wordt super goed opgenomen in de bloed-hersenbarrière en dus ook in onze hersenen. Het resultaat? Een verhoogde Acetylcholine pijl die weer direct zorgt voor een verbeterde focus & concentratie. De beste alternatief voor Alpha GPC is Citicoline ookwel choline CDP genoemd. 

Nu komt het volgende. Van alle verschillende supplementen die wij genomen hebben voor focus & concentratie sprongen er een paar sterk bovenuit. Dit waren de racetams; oxiracetam, aniracetam en coluracetam. Voor racetams hebben wij dit geleerd, iedere racetam die je aan jouw stack toevoegd is een soort van extra batterij voor meer werkgeheugen. Hier waren wij erg benieuwd naar aangezien er overtreffende reacties waren van een aantal youtubers. 
Voordat iemand begint aan racetams moet je weten dat Alpha GPC eerst in je hersenen moet worden opgenomen voordat je de racetams stack neemt. Doe je dit niet, dan krijg je hoofdpijn en krijg je niet de resultaten die je wilde. Choline dient namelijk als batterij vòòr de racetams en zonder choline in je lichaam kunnen de racetams ook niet functioneren. 

De stack ziet er als volgt uit:

In de ochtend als je opstaat neem je 300mg Alpha GPC, dit zit vaak in 1 of 2 capsules. Op het moment dat je net een paar uur wakker bent (2-3 uur later) begin je met de eerste dosis racetams. Met je eerste dosis racetams neem je 150/300mg Alpha GPC. Lees op internet wat de ideale dosis is voor de racetams die je hebt, dit verschilt per racetam. 

Nu ben je optimaal aan het werk met een enorm krachtige focus & concentratie. Meestal neem je de tweede dosis racetams weer een paar uur later dan je de eerste dosis hebt genomen afhankelijk van je werktijden. Zorg ervoor dat je iedere werkdag 2 keer de dosis neemt en zorg ervoor dat je hierin discipline houdt. 

Om verder geen tolerantie op te bouwen neem je de racetams in het weekend niet, Alpha GPC is prima om ook in het weekend te nemen, maar dan heb je aan 300mg voor een dag genoeg.