Bewust Gezonder doe je Samen met Shiva Tree

Essentiële Vetzuren

Als het gaat om essentiële vetzuren kennen wij Omega-3 en Omega-6

Waar wij het voornamelijk over willen hebben is Omega-3, omdat het tijd wordt dat mensen in zullen zien dat zij jarenlang een overschot aan Omega-6 binnen hebben gekregen en dat hier op lange termijn ziekten door kunnen of zijn ontstaan. Hiermee zeggen wij niet dat Omega-6 een slechte vet is. Het is alleen bekend dat er een duidelijk en evenwichtig balans moet zijn tussen Omega-3 en Omega-6 en dat gebeurt vrijwel nooit. 

Zonder dat mensen het doorhebben consumeren zij gewoonweg veel te veel Omega-6 en wanneer jij nooit de verschillen hebt geleerd tussen Omega-3 en Omega-6, kun je er al vanuit gaan dat je onbewust teveel Omega-6 binnen gekregen hebt ten opzichte van Omega-3.

Teveel Omega-6 kan je bloeddruk verhogen, leiden tot bloedklonters die een hartaanval en beroerte kunnen veroorzaken, en ervoor zorgen dat je lichaam teveel water vasthoudt.

We eten veel te weinig Omega-3, dat ons risico op hartaandoeningen en kanker kan verminderen. Omega-3 zit in vis en visolie, groene bladgroenten, noten en zaden en de plantaardige oliën hiervan.

 

De werking van Omega-3

Het is belangrijk om te weten dat veel van onze voedingsstoffen uiteindelijk het doel hebben om omgezet te worden tot een van onze neurotransmitters of voor het aanmaken van hormonen.

Omega-3 wordt ook omgezet en dit is erg belangrijk om te weten, omdat de beginvorm van Omega-3 (ALA) niet veel bijzonders doet, terwijl de eindvormen (EPA & DHA) enorme gezondheidsvoordelen geven. Voor Omega-3 geldt dat deze er in 3 verschillende vormen zijn, waarbij uiteindelijk DHA het belangrijkste uitgangsvorm is. DHA zorgt voor een onwijs gezonde hersenfunctie, maar heeft nog meer voordelen in zich.

Omega-3 heeft de beginnende vorm ALA en kan worden omgezet in EPA, wat weer kan worden omgezet tot DHA.

ALA is afkomstig van plantaardige bronnen, zoals lijnzaad (vooral lijnzaadolie), chiazaad en walnoten. ALA is ook aanwezig in met gras gevoed rundvlees en in eieren die geweid worden of verrijkt zijn met Omega-3, omdat deze dieren hun natuurlijke dieet van planten of insecten krijgen of Omega-3-rijk voer.

ALA is niet de Omega-3 die we het liefst willen.

Dat komt omdat, hoewel ALA kan worden omgezet in de bioactieve Omega-3’s, EPA en DHA, de snelheid van deze omzetting zeer laag is. In het beste geval wordt slechts ongeveer 10% van ALA omgezet in EPA en minder dan de helft daarvan in DHA. Voor de meeste mensen bedraagt het werkelijke omzettingspercentage echter minder dan 3%!

Dit betekent dat zelfs als je kilo’s lijnzaad, walnoten en met Omega-3 verrijkte eieren eet, je mogelijk niet de voordelen van Omega-3 krijgt die je zoekt! Om echt de vruchten te plukken van Omega-3, wil jij veel EPA en DHA eten en/of binnen krijgen die u kunt halen uit zeevruchten, algen en vette vis. 

EPA wordt moeilijk omgezet tot DHA dus DHA inname is essentieel!


Wat zijn de voordelen en functies van EPA en DHA?
 

EPA verlaagt het vetgehalte in uw bloed, wat de gezondheid van uw hart ten goede komt. Het vermindert ook ontstekingen om uw gewrichten, buik en de meeste andere organen te helpen. EPA heeft ook wel de functie genaamd anti-inflammatie wat wil zeggen ontstekingsremmend.

Je kunt DHA zien als Omega-3 voor je hersenen. Ook is het goed voor de gezondheid van de ogen. Je hersenen bestaan voor het grootste deel uit vet, en een groot deel van dit vet is DHA

DHA is super belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en voor het behoud van een goede gezondheid van de hersenen.
Zo wordt een tekort aan DHA in verband gebracht met neurodegeneratieve ziekten, zoals de ziekte van Alzheimer, en wordt aangenomen dat het consumeren van meer DHA helpt om de cognitieve functie tot op hoge leeftijd te behouden. 

 

Hoeveel EPA & DHA per dag?

Studies toonde aan extreme gezondheidsvoordelen te behalen bij een suppletie van 2000 tot 4000mg per dag.
De Europese voedselorganisatie raad 5000mg per dag aan om gezond te blijven.

Lijkt mij dat een minimum dus gezet kan worden op 2000mg EPA & DHA per dag en een maximum is er niet.
Spijtig genoeg vertellen veel bronnen dat een dagelijkse dosis van 200mg EPA & DHA genoeg is. Hiermee wordt geen rekening gehouden met of ons lichaam dit wel daadwerkelijk omzet tot waar het echt voor nodig is. Ook speelt nog altijd jouw leeftijd, geslacht en lichaamsgewicht een rol op hoeveel je in moet nemen per dag. Een 20 jarige die 55kg weegt zou bijvoorbeeld genoeg hebben aan 2000mg EPA & DHA, terwijl een 65 jarige die 85kg weegt eerder 4000mg EPA & DHA per dag kan nemen gezien de leeftijd.

Iemand die 50kg weegt hoeft dus veel minder in te nemen ten opzichte van iemand die 120kg weegt. Dit heeft meer redenen dan het gewicht alleen. Het gaat ook om het lichaam, hoeveel er gegeten wordt op een dag, hoe goed jouw lichaam in staat is voedingsstoffen om te zetten etc. etc. Wat wij hiermee willen zeggen is, let niet teveel op vaste aantallen die je ergens tegenkomt. Hou altijd meerdere factoren in gedachten wanneer je bepaalt hoeveel je van iets nodig hebt want ieder mens is anders.

 

Hoe zit het dan met Omega-6?

De verhouding van Omega-3 en -6 wil je tot een maximum van 1:4 hebben. Dat wil zeggen dat je het liefst niet meer dan vier keer zoveel Omega-6 binnen krijgt als Omega-3. Het beste zou zijn 1:1 dus dat is het streven. Dit betekent dat jouw Omega-3 en Omega-6 inname in balans zijn en dit is wat jouw lichaam wilt. Omega-3 hoeft niet duur te zijn. Er zijn allerlei diverse plantaardige oliën te vinden met verschillende prijzen en EPA & DHA is te vinden in hoogwaardige visolie supplementen.

Een simpel voorbeeld: Stel je focust op 2 gram EPA & DHA en 3 gram ALA per dag. Dan kom je uit op 5 gram Omega-3.
Jouw ideale verhouding wil je houden op 1:4, dus waar je 5 gram Omega-3 binnen krijgt, kan je 20 gram Omega-6 binnen krijgen. 

 

Waar moet je op letten bij het innemen van Omega-3?

De Omega-3 en -6 vechten voor dezelfde enzymen die hun afbreken en omzetten, dus een goede balans houden is essentieel.

Een te hoge inname van LA (Omega-6) zorgt voor een minder goede opname van ALA, omdat zij beide gebruik maken van dezelfde enzymen die hun afbreken en omzetten waardoor de vorming van ALA naar EPA wordt geremd.

Wel is het voor iedereen belangrijk om dagelijks genoeg ALA binnen te krijgen, omdat ALA voor een verlaagde cholesterol gehalte zorgt.
Een dagelijkse inname van 2 tot 3 gram is vereist voor het effectief laag houden van het LDL-cholesterol. Dit staat dus los van EPA & DHA.

Omdat Omega-3 en Omega-6 voor dezelfde enzymen vechten, moet je er vanuit gaan dat Omega-6 dit gevecht wint.
De enzymen zijn veel meer gewend om Omega-6 om te zetten en daarnaast krijg jij momenteel misschien wel 20 keer meer Omega-6 binnen dan Omega-3. 

Neem Omega-3 dus niet samen met Omega-6!! 
Wanneer je Omega-3 neemt, dus bij het eten van vis, het innemen van plantaardige oliën, het slikken van EPA & DHA supplementen of iets anders waar Omega-3 in zit, ben je er op gefocust dat je het komende uur daarna geen Omega-6 binnen krijgt.
Geef Omega-3 de tijd om de positieve werking ervan op jouw lichaam te geven, zonder dat dit proces verstoord wordt door Omega-6.

 

Een boodschap om mee af te sluiten…

In een land als Nederland waar er veel mensen zijn met overgewicht is het extra belangrijk om onze cholesterol omlaag te krijgen.
Begin met het verminderen in gebruik van bak en braad vetten en boter/margarine dat hard is. Voeg plantaardige oliën toe zoals olijfolie, kokosnootolie, tarwekiemolie en andere oliën die afkomstig zijn van zaden en noten. Dit zou er op lange termijn zeker voor moeten zorgen uw bloedspiegels gezond te houden en uw cholesterol niveau omlaag te brengen. 

Houdt dit in uw gedachten, wanneer je weken lang bak en braad vet en verharde vetten door uw gootsteen spoelt kunt u geheid verwachten dat op een dag alles verstopt raakt. Wanneer u simpele logica gebruikt, dan weet u dat wanneer u honderden liters olijfolie door de gootsteen spoelt er onmogelijk een verstopping zal plaatsvinden. Het is namelijk vloeibaar en het zal ook vloeibaar blijven ongeacht hoe warm of koud het wordt.

Hetzelfde gebeurt in uw aderen (hart). Wanneer je bloed vol zit met verharde vetten, kunt u er op een dag vanuit gaan (hopelijk niet) dat deze aders verstopt raken. Het is deze simpele logica die hopelijk een duidelijk inzicht zal geven in waarom u moet verminderen met het gebruiken van verharde vetten. 

Hoe kunt u deze verstopte aderen weer tot leven brengen? Drink veel zuren zoals vers citroensap en appelazijn. Zuren hebben niet alleen een geweldige werking op onze spijsverteringsysteem maar zijn ook in staat vetten weg te spoelen. 

Ook dit kunt u weer vergelijken met uw gootsteen. Koop liters appelazijn of witte azijn, spoel dit een aantal keren door en uw verharde vetten in de pijpleidingen (aders) zullen oplossen.

Wij hopen met deze overduidelijke voorbeelden lang in uw gedachten te blijven waardoor u voortaan 2 keer zal nadenken voordat u in de winkel verharde vetten koopt! 😉