Bewust Gezonder doe je Samen met Shiva Tree

Sterk Immuunsysteem

Veel producten in de winkels beweren dat ze de immuniteit verhogen of ondersteunen. Maar het concept van het verhogen van de immuniteit heeft wetenschappelijk gezien weinig zin. In feite is het verhogen van het aantal cellen in je lichaam – immuuncellen of andere – niet noodzakelijk een goede zaak. Bijvoorbeeld, atleten die aan “bloeddoping” doen – bloed in hun systeem pompen om hun aantal bloedcellen te verhogen en hun prestaties te verbeteren – lopen het risico van beroertes.

Pogingen om de cellen van je immuunsysteem te stimuleren is vooral ingewikkeld omdat er zoveel verschillende soorten cellen in het immuunsysteem zijn die op zoveel verschillende manieren op zoveel verschillende microben reageren. Welke cellen moet je stimuleren, en tot welk aantal? Tot nu toe weten wetenschappers het antwoord niet. Wat wel bekend is, is dat het lichaam voortdurend immuuncellen aanmaakt. Zeker is dat het veel meer lymfocyten produceert dan het mogelijk kan gebruiken. De extra cellen verwijderen zichzelf via een natuurlijk proces van celdood dat apoptose wordt genoemd – sommige voordat ze enige actie zien, andere nadat de strijd is gewonnen. Niemand weet hoeveel cellen of wat de beste mix van cellen is die het immuunsysteem nodig heeft om optimaal te functioneren.

Dieet en uw immuunsysteem
Zoals elke strijdmacht, marcheert het leger van het immuunsysteem op zijn maag. Gezonde strijders van het immuunsysteem hebben goede, regelmatige voeding nodig. Wetenschappers weten al lang dat mensen die in armoede leven en ondervoed zijn, kwetsbaarder zijn voor infectieziekten. Onderzoekers weten bijvoorbeeld niet of bepaalde voedingsfactoren, zoals bewerkte voedingsmiddelen of een hoge inname van enkelvoudige suiker, de immuunfunctie nadelig beïnvloeden. Er zijn nog relatief weinig studies over de effecten van voeding op het immuunsysteem van de mens.

Er zijn aanwijzingen dat verschillende tekorten aan micronutriënten – bijvoorbeeld tekorten aan zink, selenium, ijzer, koper, foliumzuur en de vitamines A, B6, C en E – de immuunreacties bij dieren, zoals gemeten in de reageerbuis, wijzigen. De invloed van deze veranderingen in het immuunsysteem op de gezondheid van dieren is echter minder duidelijk, en het effect van soortgelijke tekorten op de menselijke immuunrespons moet nog worden beoordeeld.

Dus, wat kunt u doen? Als je vermoedt dat je voeding je niet voorziet van alle micronutriënten die je nodig hebt – bijvoorbeeld omdat je niet van groenten houdt – kan het nemen van een dagelijks multivitamine- en mineralensupplement andere gezondheidsvoordelen opleveren, naast mogelijk gunstige effecten op het immuunsysteem. Het nemen van megadoses van een enkele vitamine doet dat niet. Meer is niet per definitie beter.

De immuniteit verbeteren met kruiden en supplementen?
Loop een winkel binnen en u zult flessen met pillen en kruidenpreparaten vinden die beweren “de immuniteit te ondersteunen” of anderszins de gezondheid van uw immuunsysteem te stimuleren. Hoewel van sommige preparaten is vastgesteld dat ze bepaalde onderdelen van de immuunfunctie veranderen, is er tot nu toe geen bewijs dat ze de immuniteit daadwerkelijk zodanig versterken dat u beter beschermd bent tegen infectie en ziekte. Aantonen of een kruid – of welke stof dan ook – de immuniteit kan versterken, is vooralsnog een uiterst gecompliceerde aangelegenheid. Wetenschappers weten bijvoorbeeld niet of een kruid dat het niveau van antilichamen in het bloed lijkt te verhogen, ook werkelijk iets doet dat de algemene immuniteit ten goede komt.

Stress en immuunfunctie
De moderne geneeskunde is zich bewust geworden van de nauwe relatie tussen lichaam en geest. Een grote verscheidenheid van kwalen, waaronder maagklachten, netelroos en zelfs hartkwalen, worden in verband gebracht met de effecten van emotionele stress. Ondanks de uitdagingen, bestuderen wetenschappers actief de relatie tussen stress en de immuunfunctie.

Ten eerste is stress moeilijk te definiëren. Wat voor de ene persoon een stressvolle situatie lijkt, is dat niet voor de andere. Wanneer mensen worden blootgesteld aan situaties die zij als stressvol beschouwen, is het moeilijk voor hen om te meten hoeveel stress zij voelen, en moeilijk voor de wetenschapper om te weten of de subjectieve indruk van een persoon over de hoeveelheid stress juist is. De wetenschapper kan alleen dingen meten die stress kunnen weerspiegelen, zoals het aantal keren dat het hart per minuut slaat, maar dergelijke metingen kunnen ook andere factoren weerspiegelen.

De meeste wetenschappers die de relatie tussen stress en immuunfunctie bestuderen, bestuderen echter geen plotselinge, kortstondige stressor; eerder proberen zij meer constante en frequente stressoren te bestuderen die bekend staan als chronische stress, zoals die veroorzaakt door relaties met familie, vrienden en collega’s, of aanhoudende uitdagingen om goed te presteren op iemands werk. Sommige wetenschappers onderzoeken of voortdurende stress een tol eist van het immuunsysteem.

Maar het is moeilijk om wat wetenschappers “gecontroleerde experimenten” noemen, bij mensen uit te voeren. In een gecontroleerd experiment kan de wetenschapper slechts één factor veranderen, zoals de hoeveelheid van een bepaalde chemische stof, en dan het effect meten van die verandering op een ander meetbaar verschijnsel, zoals de hoeveelheid antilichamen die door een bepaald type cel van het immuunsysteem wordt geproduceerd wanneer het aan de chemische stof wordt blootgesteld. Bij een levend dier, en vooral bij de mens, is een dergelijke controle gewoon niet mogelijk, omdat er zoveel andere dingen met het dier of de persoon gebeuren op het ogenblik dat de metingen worden verricht.

Ondanks deze onvermijdelijke moeilijkheden bij het meten van de relatie tussen stress en immuniteit, boeken wetenschappers vooruitgang.