Bewust Gezonder doe je Samen met Shiva Tree

Gezonde Darmflora

Je hebt veel bacteriën in je lichaam. In feite heb je er meer dan dat je cellen hebt. De meeste bacteriën zijn goed voor je. De bacteriën in je darmen helpen je niet alleen bij het verteren van voedsel, ze werken overal in je lichaam en zijn goed voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Dit weet je wanneer je onze ‘het 3 breinen complex’ hebt gelezen.

Onze maag, maar vooral de darmen vormen de thuisbasis voor de bacteriën in onze darmflora. Hier helpen zij voedsel af te breken en voedingsstoffen om te zetten in dingen die ons lichaam kan gebruiken. Super belangrijk dus! De bacteriën stoppen met groeien wanneer ze geen voedsel meer hebben.

In onze darmflora doen de “goede” bacteriën meer dan alleen helpen met de spijsvertering.
Ze helpen met onze “slechte” bacteriën onder controle te houden. Dit is als het ware een strijd die op dagelijkse basis gevoerd wordt. De goede bacteriën moeten zich zo vaak mogelijk vermenigvuldigen waardoor de ongezonde bacteriën geen ruimte krijgen om te groeien.
Wanneer je een gezond evenwicht van bacteriën in je darmen hebt, wordt dat een positieve balans genoemd.

Studies hebben aangetoond dat wanneer je teveel van een bepaald soort slechte bacteriën in je darmflora hebt, je meer kans hebt op:

De ziekte van Crohn
Colitis Ulcerosa (ontsteking van de dikke darm)
Prikkelbare darm syndroom

Onderzoekers onderzoeken nieuwe behandelingen voor deze aandoeningen die gericht zijn op de bacteriën aanwezig in de darmflora.

Darmbacteriën en uw hart
Sommige soorten darmbacteriën kunnen een rol spelen bij het verband tussen cholesterol en hartziekten. Wanneer je voedsel eet zoals rood vlees of eieren, maken deze bacteriën een chemische stof aan die door je lever wordt omgezet in iets dat TMAO (trimethylamine N-oxide) wordt genoemd. TMAO kan helpen cholesterol op te bouwen in je bloedvaten. Onderzoekers bestuderen een natuurlijke stof genaamd DMB (3,3-methyl-1-butanol) die in koudgeperste olijf- en druivenpitolie zit. Ze denken dat het je bacteriën ervan kan weerhouden TMAO te maken.

Darmbacteriën en uw nieren
Teveel TMAO kan ook leiden tot chronische nierziekte. Mensen die deze ziekte hebben, raken TMAO niet kwijt zoals ze zouden moeten doen. Dat overschot kan leiden tot hart- en vaatziekten. Onderzoekers denken dat het mogelijk is dat een teveel aan TMAO de kans op een chronische nierziekte vergroot.

Darmbacteriën en je hersenen
Je hersenen sturen berichten door je hele lichaam. Onderzoekers denken dat je darmen terug kunnen praten (lees: het 3 breinen complex). Studies tonen aan dat de balans van bacteriën in het darm microbioom invloed kan hebben op je emoties en de manier waarop je hersenen informatie verwerken van je zintuigen, zoals beelden, geluiden, smaken, of texturen.
Dit heeft alles te maken met de neurotransmitters Serotonine en Dopamine die zich voornamelijk in de buikbrein bevinden.

Hoe zijn wij in staat invloed uit te oefenen op een perfecte darmflora?
Ons darmflora wordt beïnvloed door wat wij dagelijks eten. Wij kennen twee verschillende termen voor het ‘toevoegen’ en ‘onderhouden’ van deze goede darmbacteriën.

Voor het toevoegen van goede darmbacteriën zijn wij opzoek naar voeding waar probiotica in zit.
Probiotica zit in sommige voedingsmiddelen en zijn de “goede” bacteriën, zoals die zich al in je darmen bevinden. Ze kunnen de bacteriën in je darmkanaal aanvullen en helpen alles in balans te houden. Er zijn verschillende families van goede darmbacteriën. Deze families worden ook wel koloniën genoemd. Elke familie werkt op zijn eigen manier en biedt verschillende effecten op ons lichaam.

Ze kunnen ons immuunsysteem sterker maken. Ook kunnen ze de gezondheid van ons maag en darmen verbeteren, al helemaal voor mensen die last hebben van bijvoorbeeld het Prikkelbare Darm Syndroom. Sommige probiotica kunnen ook helpen bij allergie symptomen en bij lactose-intolerantie.

Bronnen van probiotica
Hier volgt een spiekbriefje voor mensen die opzoek zijn naar probiotica:

Zuurkool
Kimchi
Tamari
Miso
Tempé
Kombucha
Pickles
Amazake
Kefir
Rauwmelkse yoghurt
Rauwmelkse kaas
Natto
Cranberries
Rode biet
Boekweit
Moerbei
Spinazie
Broccoli
Boerenkool
Kvass

Prebiotica
Wij hadden het net over het toevoegen en onderhouden van de darmbacteriën. Om de goede darmbacteriën te laten groeien en vermenigvuldigen om de strijd te winnen tegenover de slechte bacteriën is het nodig onze goede bacteriën te voeden met wat zij eten. De voedsel voor darmbacteriën zijn vezels, in het Engels fibers. Vezels zijn nutteloos in functie voor ons lichaam, doordat wij ze niet kunnen verteren. Dit betekent niet dat vezels onbelangrijk zijn. Vezels gaan in de wanden van onze darmen zitten waar de bacteriën hun werk doen. Hier worden ze opgenomen door de goede bacteriën en ben je er dus zeker van dat je families aan bacteriën de dagelijkse strijd winnen van de slechte bacteriën. Ook doen zij beter hun werk, doordat ze nu beter in staat zijn te groeien en in leven te blijven. Want ook goede bacteriën gaan dood wanneer deze te lang geen voedsel hebben gehad.

Bronnen van prebiotica
Ze zitten voornamelijk in fruit en groenten, waaronder:

Bananen
Uien
Knoflook
Prei
Asperges
Artisjokken
Sojabonen
Cichoreiwortel
Paardenbloemblad
Aardpeer
Gerst
Haver
Lijnzaad

Ook kun je eenvoudig supplementen nemen met prebiotica.
Zoek naar de termen:
FOS (fructo-oligosacchariden)
GOS (galacto-oligosacchariden)
Inuline

Synbiotica
Probiotica nemen is als het ware het toevoegen van goede darmbacteriën en prebiotica is fundamenteel voor het onderhouden van deze goede bacteriën. Wanneer je deze twee combineert, is het een synbiotica. Syn- staat ook wel voor synergie. Wanneer jij er zeker van wilt zijn een optimale darmflora te krijgen focus je dus op het combineren van pre- en probiotica in één maaltijd of drankje. Je kunt symbiotische combinaties maken met dingen die in de bovenstaande lijsten genoemd staan.